Online Workshop

>Voetmassage voor thuisgebruik. Puur gericht op het ontspannende karakter van voetreflexologie.

Leer hier technieken zoals wiegen, rotatie, strijken, kloppen, strekken maar ook het behandelen van de zonnevlechtreflex.

Thank you for your message. It has been sent.
There was an error trying to send your message. Please try again later.

HAPPY FEET

Indeling

  • Voorbereiding van een massage
  • Technieken

Voorbereiding van een massage

Oefen geen druk uit op wonden, kapotte huid, spataderen, littekens, pijnlijke plekken, ontstoken plekken of zwellingen. Masseer niet bij besmettelijke huidziekten en bepaalde vormen van eczeem. Oefen geen druk uit op beenderen, pezen, likdoorns of eeltplekken. Je zult de eronder liggende reflexzones niet bereiken. Ook als pezen, banden of spieren beschadigd zijn en bij bepaalde botziektes waarbij het botweefsel is aangetast mag niet worden behandeld.

Je neemt plaats op een comfortabele stoel. Je benen staan in een hoek van 90 graden en de voeten rusten op de grond. Ontspan in de liezen en voel de verbinding naar de benen. Probeer je voeten te openen naar de grond, voel verbondenheid met de aarde. Het beste is als je het gevoel krijgt alsof er een draadje vanaf je kruin omhoog naar het plafon loopt. Zo is je rug recht en kan je steeds ontspannen zitten en werken.

Warme handen; Je handen tegen elkaar wrijven ter voorbereiding of kort onder de warme kraan houden.

Positie van diegene die jij gaat masseren; Je kan op twee manieren werken: diegene kan zittend of liggend de massage ondergaan. Als diegene zit dan heb je contact met elkaar. Dit nodigt uit tot een gesprek. Het beste effect krijg je in een liggende houding. Spreken is zilver, zwijgen is goud! Voor de doorstroming is de ontspanning van de rug die nu heel natuurlijk tot stand komt, optimaal. Zo nodig je diegenen ook uit om zijn of haar ogen te sluiten en zich over te geven aan de massage met een dun kussen onder het hoofd en de voeten rusten op een handdoek. Leg 1 handdoek onder de voeten en 1 handdoek op de voeten om te bedekken.

Wij wensen jouw veel plezier met deze workshop toe!

Technieken

Hier volgt eerst een compleet overzicht van de ontspanningstechnieken, waarbij wij deze technieken stap voor stap uitwerken. Ontspanningstechnieken die voor een reflexbehandeling worden gebruikt, worden uiteraard op beide voeten toegepast. In deze beschrijving beperken wij ons tot 1 van de beide voeten.

• Contact maken
Als je werkt met olie verdeelt je eerst een kleine hoeveelheid olie ver je beide handen. Zorg ervoor dat deze warm en soepel aanvoelen. De eerste aanraking van een voet dient heel voorzichtig te zijn. Van beide kanten moet men eerst wennen aan het contact. Hou de voeten eerst even vast en maak hele rustige strijkbewegingen.

• Wiegen van de voet
We beginnen vervolgens met het wiegen van de voet. Ondersteun de enkel en omvat met de andere hand de bovenkant van de voet bij de tenen. Wieg deze voorzichtig heen en weer. Deze oefening is bij uitstek geschikt om de aandacht naar beneden te brengen, naar buik, benen en voeten. Het denken komt tot rust. Belangrijk is, dat je mee-ademt en met je aandacht volledig bij de oefening bent.

• Het open van de voetzool
Je omvat de bovenvoet met beide handen. Vanuit het midden strijkt je aan de onderkant van de voet met beide duimen opzij, alsof je de voetzool wilt openmaken! Deze ontspanningstechniek verbreedt de voet, vergroot de oppervlak en versoepelt alle gewrichtjes. Als diverse reflexzones onder de voet pijnlijk blijken te zijn dan is dit een heel goede manier om dit gebied even te masseren.

• Rotatie aan de grote teen
Deze techniek ontspant de spieren van nek en schouders. Je omvat losjes de grote teen van bovenaf met duim, wijs en middelvinger. Vervolgens maak je kleine cirkels in een rustige tempo in beide richtingen.

• Rotatie van de kleine tenen
Je omvat de teen losjes met duim, wijs en middelvinger en maak cirkels in beide richtingen.

• Spelen met de tenen
De tenen zijn verbonden met het hoofd. Onze zintuigen worden vaak belast met indrukken, dit om even opruiming te houden in alles wat we “aan ons hoofd” hebben. Met vingers en duim met luchtige kleine bewegingen de tenen losmaken, gebruik tevens je ellebogen.

• Tenen omrollen
Tenslotte kan je de tenen even omrollen. De duimen rusten tegen de wortels van de tenen. Met je vingers strijk je dwars over de tenen alsof je ze wilt omrollen. Zo rekt je aan de bovenkant de lange pezen die dikwijls gespannen staan. Je neemt spanningen weg uit de wreef en de voetboog.

• Rustpauze
Af en toe een moment van rust en stilte inlassen is heel belangrijk. Je kunt de voet even vasthouden met je vingers de tenen en jouw hand ondersteunt de bal van de voet. Dit kan goed werken als iemand erg nerveus en onrustig is.

• Strijkbeweging
Hier maak je gebruik van een affleurage techniek. Strijk met beide handen aan weerszijden van de voet in de richting van de knie, been en terug. De beweging is langzaam en rustig. Eventueel kleine cirkels rondom de enkel , dit geeft ontspanning in het gebied van buik en bekken.

• Kloppen op de bal van de voet
Het borstgebied en de longen worden hierdoor gestimuleerd evenals de bloedsomloop. Je vormt een kommetje door duim en vingers bij elkaar te brengen en klopt luchtig op de bal van de voet.

• Strekking van de achillespees
Nu kunnen we overgaan tot de strekking van de achillespees. Hierdoor ontspant de hele achterkant van het lichaam. Gebruik je hele arm vanuit de schouder. Deze beweging is vrij krachtig voor armen en schouders zoek daarom vooral je eigen comfort. Met de ene hand duw je de bal van de voet naar achteren met andere hand trekt je langs de achillespees de hak naar je toe.

• Behandeling van de zonnevlechtreflex
De opslagplaats van stress. De zonnevlecht wordt als het schakelpaneel van de zenuwen beschouwd. Wanneer je druk geeft zal er altijd een gevoel van ontspanning optreden. We behandelen de voeten tegelijkertijd bij deze techniek meestal ter afsluiting van een behandeling. Je kan deze techniek echter ook aan het begin gebruiken als ontspanningstechniek, als diegene erg gestrest is. Van groot belang is hier je eigen ontspanning zithouding en rustige diepe ademhaling. Je volgt de ademhaling van diegene. Druk geven op de zonnevlechtreflex bij inademing en op de uitademing loslaten. Paar keer herhalen.

Informatiebron CIVAS academie